NL | EN     LinkedIn Twitter
'Ze neemt je mee, verrast, confronteert en geeft zoveel waardevolle inzichten.'
· · · Ademhaling: essentieel voor stressmanagement
 

15-07-2016

Ademhaling: essentieel voor stressmanagement

Veelal ligt de nadruk in het managen van spanning en stress op het veranderen van overtuigingen en denkpatronen. Natuurlijk is dit een belangrijke factor voor het reduceren van stress: Het verminderen van gedachten als \'ik moet..., ik moet perfect...., ik ben niet goed genoeg en het zogenaamde rampdenken (\"als ik dit niet goed doe, verlies ik mijn baan, raak ik mijn huis kwijt en leef ik volgende maand op straat in een doos\"). 

Echter, een in mijn ogen veel krachtiger middel voor het reduceren van stress is de ademhaling. De ademhaling betekent goud in jouw handen om hart, geest en lichaam in balans te brengen. Een simpel en ongekend effectief middel, altijd bij de hand, waar je ook bent, bij welke activiteit je ook doet. 

Alleen al het richten van je aandacht op je ademhaling , zonder deze te moeten veranderen, heeft vaak een rustgevend effect. En vanuit het observeren kun je op zoek gaan naar verruiming (ademhaling naar buik) en vertraging. En dat vervolgens bewust toepassen als spanning toeneemt. Het werkt als een positieve vicieuze cirkel: Het observeren van je ademhaling vergroot lichaamsbewustzijn. Waardoor je eerder spanning in je lichaam voelt en dus in een eerder stadium en gemakkelijker spanning kunt reguleren.  

Klik hier voor een glasheldere uitleg van een Tibetaanse monnik (eenvoud voorbij het ingewikkelde). 

« Terug